Introductie voor Arti voor Android.

Deel hier uw ervaringen inzake het gebruik van ARTI voor Android.

[Dit Forum was in maart gesloten maar op 1 sept. 2014 heropend in de verwachting dat Forum2go nu de malware onder controle heeft].
Plaats reactie
John de Ree
Berichten: 10
Lid geworden op: 06-11-2012 13:07

Introductie voor Arti voor Android.

Bericht door John de Ree » 10-09-2014 14:53

Beste Arti gebruikers,

Ja, het is dus echt een feit. Arti voor Android is gelanceerd en ik heb nu dus ook zo’n Prachtige tablet met Arti er op geïnstalleerd.

Zelf had ik nog nooit gewerkt met een touchscreen scherm en dat was dus wel even wennen, alvorens ik prettig hiermee kon werken. Hoe hard moet ik nu eigenlijk drukken en is zo’n touchscreen pennetje niet iets voor mij; waren vragen waar ik het antwoord op moest zien te vinden.

Na een poosje te hebben gespeeld heb ik de antwoorden op deze vragen gevonden. In mijn geval is zo’n touchscreen pennetje ideaal, maar dat is per persoon verschillend. Uitproberen, is de enige manier om te weten te komen wat voor jou prettig is. Het enige advies dat ik hierover kan geven, is dat je niet de aller goedkoopste touchscreen pennetjes moet gaan gebruiken. Deze zijn vaak wat klein en te dun om prettig, gedurende langere tijd, vast te houden. Als je de iets dikkere touchscreen pennetjes gebruikt, zul je merken dat je meer controle over je touchscreen hebt en bijkomend voordeel is dat je er geen kramp van in je vingers krijgt. In het begin zul je toch nog wel even moeten zoeken waar de verschillende besturingselementen zich bevinden en kan je hierbij natuurlijk ook gewoon je vingers gebruiken. Dat werkt overigens ook prima hoor!

Een paar tips die je zeker eens zou kunnen uitproberen om het scherm in de twee verschillende standen, landscape is horizontaal en portrait is verticaal, te leren kennen, zijn de volgende

1. Zet de sprekende bedieningstoetsen aan.
Als je deze functie aan hebt staan, hoor je, in eerste instantie, alleen maar welke knop je hebt aangeraakt, zonder dat deze daadwerkelijk zal worden ingedrukt. Is het de knop die je bedoelde, til dan je vinger op, leg hem neer en na een halve seconde wordt de toets daadwerkelijk ingedrukt. LET OP! Wanneer deze functie uitstaat, heb je geen buffer meer voor je toetsen en wordt de toets gewoon ingedrukt als je, je vinger er op legt.

2. Zet de geluidjes van de bedieningstoetsen aan.
Dit is erg handig, omdat je dan goed kunt horen of de toetsen worden ingedrukt.

3. Verken met deze functies eerst je scherm en ontdek waar alle toetsen zich bevinden.
Dit is een advies dat wat flauw overkomt, maar je zult merken dat, wanneer je de tijd hiervoor even neemt, je er veel gemak van zult hebben. Met name die gene die blind zijn en dus de andere knopjes, die niet voor Arti bedoeld zijn, niet zien, leren op die manier goed waar ze wel en niet moeten komen. Als je die tijd er even voor uittrekt, zul je merken dat je vrij gemakkelijk op de juiste knoppen terecht komt. Het is en blijft echter een kwestie van even doorzetten. Vraag desnoods even of een ziende je een keertje wil helpen, zo dat je de indeling van je scherm sneller leert kennen. De knoppen zijn op een dusdanige manier in het scherm gebracht, dat de meest gebruikte knoppen het gemakkelijkst te vinden moeten zijn.

4. Raadpleeg de diverse helpbestanden betreffende het gebruik van sprekende helpfuncties.
Er zijn verschillende helpteksten beschikbaar in deze versie van Arti, waarin duidelijk de nadruk word gelegd op het gebruik van je touchscreen scherm. Een van de voorbeelden hiervan is het helponderwerp, sprekend toetsenbord, en het is raadzaam deze eens op je gemak te lezen.

5. Durf te experimenteren met Arti!
Ook al is dit de laatste tip uit dit bericht, is het misschien wel zo’n beetje de meest belangrijke opmerking die ik kan maken. Er zijn zeer veel mogelijkheden die je kunt ontdekken, maar je moet de dingen simpelweg uitproberen. Ga er maar van uit dat je niets kunt stuk maken en dus alles tegen Arti kunt roepen wat je wilt. Gebruik, zo als in punt vier ook al beschreven, de helponderwerpen als handleiding en probeer gewoon alles uit. Dit is echt de enige manier om Arti te leren kennen en alles er uit te halen wat er in zit.

Je zult zien, dat na wat gewenning, het allemaal erg prettig werkt en je tevreden zult zijn met je nieuwe hobby. Het leuke is dat je de tablet ook lekker op de bank kunt gebruiken en, bijvoorbeeld, je kranten kunt lezen terwijl je huisgenoten lekker televisie zitten te kijken!

Met altijd wervelende groet, John de Ree.

Plaats reactie