Batterijverbruik.

Deel hier uw ervaringen inzake het gebruik van ARTI voor Android.

[Dit Forum was in maart gesloten maar op 1 sept. 2014 heropend in de verwachting dat Forum2go nu de malware onder controle heeft].
Plaats reactie
John de Ree
Berichten: 10
Lid geworden op: 06-11-2012 13:07

Batterijverbruik.

Bericht door John de Ree » 11-09-2014 15:17

Beste Arti gebruikers,

Af en toe komen er vragen binnen over de batterij van de smartphones, die sneller dan gewoonlijk leeg lopen. Onterecht wordt dan aangenomen dat Arti hiervoor verantwoordelijk is. Ook al klopt de ervaring wel; Arti werkt juist zuinig en verbruikt weinig stroom. De oorzaak voor de snelle leeg loop van je batterij kan een aantal oorzaken hebben, die ik hieronder met je door zal nemen en de mogelijk oplossing hiervoor zal aanreiken. Houd er echter wel rekening mee, dat dit niets met Arti te maken heeft en je dit dus met een ziende zult moeten doen, want uiterste zorgvuldigheid is geboden bij dit onderwerp! Graag wil ik er ook op wijzen dat ik normalitair niet zo uitgebreid op onderwerpen, die eigenlijk Android aangelegenheden zijn, in ga, maar de uitzondering bevestigd de regel. De uitzondering hier is; dat Arti ook voordeel heeft bij een effectief en snel werkend toestel; en datverbeterd tevens je goede ervaringen met Arti!

LET OP! Deze tips zijn gericht op de LG Optimus E430. De procedures zijn bij andere smartphones wel vergelijkbaar, maar kunnen af wijken als het gaat om namen in lijsten en knoppen. Ik zal zoveel mogelijk als tweede optie een vergelijkbare naam beschrijven, maar zal dit dan tussen haakjes zetten. Mocht het dan nog anders zijn; nu ja helaas dan maar. Komt iemand er niet uit; laat het dan gerust weten, dan kan ik kijken wat de benamingen voor dat specifieke toestel zijn. Tablet pc’s zijn uitgesloten van deze uitleg, omdat ik merk dat het daar toch vaak net iets anders is. Waarschijnlijke oorzaak is dat de schermen groter zijn en er dus meer informatie op een regel past, maar dat is een natte vingerwerk uitspraak.

- Overbodige APPS op je toestel.

De Nexus toestellen zullen hiervan geen last hebben, daar deze een schone Android versie hebben bij aanschaf. Echter veel andere fabrikanten leggen een eigen schil over de geïnstalleerde Android versie heen, omdat die specifieke maker graag herkenbaar uit de bus wil komen. Daar de buitenkanten van de smartphones wel aardig vergelijkbaar zijn, zullen ze dit doen doormiddel van de scherm layout. Vooral Samsung is een voorbeeld van een fabrikant, die zijn smartphones vol propt met eigen APPS die je ook niet kunt verwijderen. Bij de huidige LG toestellen valt het redelijk mee, al zit er wel al een aantal APPS geïnstalleerd waarvan men denkt dat ze handig kunnen zijn.

Ik raad je aan alle overbodige APPS die door LG er op zijn gezet, er af te gooien. Het Voordeel bij dit toestel is, dat er wel veel voorgeïnstalleerde APPS zijn, maar je die prima kunt weghalen. Dit in tegenstelling tot veel Samsung toestellen. Ga hiervoor als volgt te werk, maar realiseer je wel dat weg ook echt weg is. Als een eenmaal verwijderde APP er niet meer is en je wilt hem toch weer gaan gebruiken, moet je hem echt weer opzoeken in de PlayStore. De voorgeïnstalleerde APPS zul je namelijk ook niet terugvinden onder mijn APPS/alle APPS in de PlayStore, omdat je ze niet zelf hebt aangebracht.

- Ga in je home screen van je smartphone staan.
- Klik rechts onder op je Optie/Menu toets. (kan ook linker knop zijn)
- Kiest voor systeem instellingen. (in veel gevallen ook gewoon instellingen)
- Ga naar Applicaties. (applicatie beheer)
- Open dit.

Je ziet nu een lijst met alle gedownloade en/of actieve APPS van je toestel. Je kunt nu een APP die je toch niet gebruikt aanklikken en dan opent zich een nieuw venster met APP informatie. Bovenin het scherm zie je een knopje, verwijderen, en als je die kiest wordt nogmaals een bevestiging gevraagd. Druk je dan op, OK, zal de APP definitief van je toestel worden verwijdert.

De procedure kan worden herhaald, tot je alle APPS die je niet gebruikt, weg hebt gehaald. Laat APPS waarvan je niet weet wat ze doen lekker staan en laat iemand die het kan zien kijken in de PlayStore waarvoor hij dient. Je kunt het altijd later nog weghalen. Overigens zal een ziende je hierbij zo bij zo moeten helpen, want als blinde kan je dit simpelweg niet zelf.

Een belangrijke opmerking is de volgende. Je hoeft niet bang te zijn dat je systeem APPS weghaalt, want dat kan namelijk niet. Probeer je dat toch te doen dan krijg je niet de mogelijkheid tot de verwijderen knop, maar dan zal daar staan, updates verwijderen, en als je dat doet, dan houdt je de versie over die er door de fabrikant op is gezet. Heb je dit per ongelijk toch gedaan, dan kun je hem simpel weer updaten via de PlayStore.

Als je dat alles voor elkaar hebt, is je toestel ontdaan van alle dingen die je toch niet gebruikt en kun je beginnen aan de volgende stap. Dit is het opschonen van de cache. (buffer)

Hierin worden eigenlijk veel opgezochte gegevens opgeslagen en zeker bij een APP als Spotify kan dit aardig aantikken. Het werkt eigenlijk net als de cookies op je pc. Eenmaal opgeslagen kun je dus alles sneller weer vinden dus je moet je wel afvragen of je dat echt wilt. Weegt het opschonen op tegen de snelheid waarmee je dingen vind. Als het antwoord hierop een ja is, doe dan als volgt.

- Ga naar je systeeminstellingen als hierboven.
- Ga naar je APPS op je toestel, zoals hierboven beschreven.
- Als het goed is, ben je nu in het scherm al waar je een APP zou kunnen selecteren.
- Kies dus een APP die je wilt opschonen.
- Als je nu naar omlaag scrolt, kom je alle gegevens van de APP tegen. De grootte, welke machtigingen de APP gebruikt en nog meer zoals het versienummer.
- Loop naar de knop, cache Wissen, en klik daarop. (Ook wel de knop Buffer leegmaken)
- De teller die je tegenkwam voor de genoemde knop zal nu op nul staan.
- De hele boel is nu dus opgeschoond en dit kun je doen bij alle APPS op je toestel die nog over zijn.

In theorie zou dit niet nodig hoeven zijn, doordat de cache/buffer na een herstart van je toestel geleegd zou moeten worden. In de praktijk heb ik dat echter nog nooit zien gebeuren en stroomt deze dus simpelweg vol.

- HEEL BELANGRIJK.

Let goed op dat je de juiste knop hebt gekozen. Boven de knop die ik beschreef is namelijk ook nog een knop die, Data Wissen, heet. (ook wel gegevens wissen) Gebruik die zeker niet, want ik ben er niet zeker van wat er dan gebeurd. Wat ik wel weet is dat alle ingevoerde gegevens als bijvoorbeeld favorieten binnen een APP dan verloren zullen gaan. Ik ben niet bekend ermee of die optie verdere schade/gevolgen voor een APP zal hebben. Wel heb ik dat eens geprobeerd en dan krijg je de volgende melding;

deze optie zal alle gegevens en databases van de APP verwijderen. (Annuleer of OK)

Uiteraard heb ik toen op annuleren gedrukt, maar het lijkt geen goed idee deze bewerking te voltooien. Zeker niet bij een APP als Arti; die vol databases zit!

Als beide procedures zijn gevolgd, zal je toestel naar alle verwachting weer sneller werken, omdat hij is ontdaan van overbodige rommel. Zoals aangegeven wis je gegevens en zal je dus, naar verwachting, wel weer langer op de reactie van een gegeven opdracht moeten wachten, want alles moet weer opnieuw worden opgezocht door je smartphone. Start na deze handelingen wel even je toestel opnieuw op.

Let ook op de instellingen van je toestel. Zet bijvoorbeeld de LED verlichting van het toestel uit, want dat is een energie slurper 1E klasse. Ook de auto rotatie functie van je smartphone is er een die lekker mee doet. Het zijn leuke functies, maar ze kosten veel energie. Ook is de helderheid van je beeldscherm een belangrijk element, maar ook de volume regeling van je media volume doet een duid in het zakje.

Zo zie je dat veel redenen kunnen worden opgenoemd voor de kortere levensduur van je batterij. Kijk, of laat dit doen, dus goed naar de instellingen, want je kunt altijd per ongelijk een instelling veranderd hebben terwijl je denkt dat deze goed staat.

TIP AVG heeft ook een gratis APP in de PlayStore. Met deze APP kun je behalve die te gebruiken als virusscanner, ook ongewenst lopende processen op je toestel stop zetten. Zeker bij de Android versie 4.4 al waar je meer APPS te gelijk kunt bedienen, komt het vaak voor dat processen op de achtergrond blijven draaien. Zelf merk ik dat dit ook bij de lagere versies wel gebeurd en gebruik de AVG zelf dus ook regelmatig. Helaas moet wel worden opgemerkt dat dit als blinde zelf niet te doen is, maar een ziende je hierbij moet helpen. Wil je meer informatie hierover; dan hoor ik dat wel.

Hopelijk heb ik met dit lange verhaal toch een aantal dingen duidelijk kunnen maken. Mochten er nog vragen zijn; aarzel dan niet!

Met altijd wervelende groet, John de Ree.

Plaats reactie