Arti bedienen is echt mogelijk, zet door!

Deel hier uw ervaringen inzake het gebruik van ARTI voor Android.

[Dit Forum was in maart gesloten maar op 1 sept. 2014 heropend in de verwachting dat Forum2go nu de malware onder controle heeft].
Plaats reactie
John de Ree
Berichten: 10
Lid geworden op: 06-11-2012 13:07

Arti bedienen is echt mogelijk, zet door!

Bericht door John de Ree » 10-09-2014 15:16

Beste Arti gebruikers,

Hier, na lange tijd, weer een bericht van mij. Er is, zo als je wellicht hebt gelezen, een discussie ontstaan tussen de makers van Arti en een aantal TalkBack fans. Wanneer je hierin geïnteresseerd bent, verwijs ik je daar voor naar de betreffende site/links, die je in de berichten van Rick Harris, op dit forum kunt vinden. Wat mij betreft; ik wil me niet in deze discussie mengen, daar ik een overtuigt Arti fan ben en zeer positief tegen over dit product sta. Natuurlijk zijn er altijd punten die verbeterd kunnen worden, maar het moet de bedoeling zijn vanuit een positieve insteek kritieken te uiten en respectvol tegenover andermans mening te staan. Laat een ieder zijn eigen mening behouden zou ik willen zeggen.

Dan wil ik het graag hebben over de enorme uitbreidingen van de laatste tijd. Ten opzichte van versie 1.4 zijn er grote sprongen gemaakt en is het de gebruiker mogelijk gemaakt een werkwijze te kiezen die wellicht beter bij je past. Hierbij doel ik op de zienden, slechtzienden en blinden modus. Ook is inmiddels een 1 knop bediening, of terwijl de horloge mode, aan Arti toegevoegd.

Ik ben me er van bewust dat ook andere mode gerelateerde functies beschikbaar zijn, doch vind die hier minder relevant, omdat ik het in dit onderwerp even wil houden bij de modus die betrekking hebben op de visuele beperkingen.

Bij de zienden mode, die vanaf de aller eerste versie de basis vormde van de bediening, beschik je over zes aanraakknoppen, waar van uit je alles kunt benaderen. Deze knopjes bevinden zich, afhankelijk van hoe je het toestel houdt, links en rechts of boven en onder, langs de randen van je toestel. Dit is een methode die, vooral in het begin, heel veel oefening en doorzettingsvermogen van je vergt, maar zeker tot de mogelijkheden binnen je bereik kan liggen; mits je bereidt bent hier tijd in te steken. Het leuke van deze bediening is dat, als je weet hoe deze mode werkt, je over een APP beschikt die je als ziende kunt gebruiken. Het is echt mogelijk, want ik ben ook een blinde gebruiker, die veel al deze zienden mode instelt, omdat het prettig werkt. Soms lukt het me allemaal niet en kies ik zelf ook voor een van, de hieronder te bespreken, opties.

De praktijk leerde dat er ook behoefte is aan een (wat eenvoudiger) manier van bedienen. Ik zet dit dus expres tussen haakjes, want welke methode je ook kiest, oefenen en experimenteren blijft het devies. Zonder die dingen leer je Arti niet kennen en blijft het gebruik van deze huisvriend als een maaltijd zonder zout en peper. Erg flauw! maar wel waar! Deze tweede methode bestaat en gaat er van uit, dat je nog redelijk uit de voeten kunt met wat rest zicht, dus slechtziend bent. Derhalve is dit dus de slechtzienden mode genoemd. Bij deze manier van bedienen, beschik je over zes grote knoppen die makkelijk te vinden zijn en waarbij je dus niet zo nauwkeurig hoeft te drukken op je scherm, zo als bij de zienden mode. Het leuke van de slechtzienden mode is dat, wanneer er iets zinnigs te zien is, je dat ook te zien krijgt. Dit betekend dat als je vraagt om een plaatje van een hond, de zes grote knoppen verdwijnen en je dus het plaatje op je scherm krijgt te zien. Wat er dan feitelijk gebeurd is dat Arti even naar de zienden mode overschakelt. Daarom is het belangrijk dat je nog iets op je scherm kunt zien, want het kan zijn dat je bij je volgende vraag dan eenmalig de normale, ziende, microfoonknop moet kunnen vinden. Echter in de meeste gevallen vervalt Arti zelf weer in de slechtzienden mode, waarbij je dus wederom de zes grote knoppen op je beeld ziet verschijnen.

Dan is er de blinden mode. Hier kan ik heel kort over zijn. Bij deze mode zie je nooit iets anders op je scherm dan de zes grote, in de slechtzienden mode beschreven, knoppen. Het maakt dus niet uit welk soort opdracht je in deze mode aan Arti geeft. Nooit zal er iets anders zichtbaar zijn, zo dat je altijd weet wat er op je beeldscherm aanwezig is.

LET OP! De slechtzienden en blinden mode zijn allebei in landscape en portrait mode te gebruiken, echter zal dan de positie van de vier pijl toets knoppen veranderen. In landscape zit pijl omhoog in het midden van de bovenste rij en bevinden de pijl links, omlaag en naar rechts zich in de onderste rij. In portrait mode bevinden de pijltje omhoog, links en naar omlaag zich links op het scherm en pijl naar rechts bevind zich in het midden van de rechter rij.

De laatste bedieningsmogelijkheid die ik hier graag wil bespreken is de 1 knop blinden mode, of terwijl de horloge mode. Dit is een mode die speciaal voor het gebruik van een Android horloge is ontwikkeld, maar er is inmiddels ook gebleken dat deze manier van bedienen heel goed werkt op een smartphone of tablet. Bij deze mode is er slechts een knop te zien, die je eigenlijk niet kunt missen. Middels veegbewegingen kunnen de verschillende pijltjes toetsen nagebootst worden en kun je dus toch door de lijsten lopen. Voor uitgebreidere informatie verwijs ik je naar het help bestand, horloge mode, waar je de gedetailleerde informatie kunt vinden. Natuurlijk kun je de opdracht ook gesproken geven en hier voor zeg je, assisteer mij of help mij met horloge mode, waar na Arti het betreffende help bestand zelf voor je opent.

Toch wil ik een ieder die Arti gebruikt het volgende meegeven. Welke methode van bediening je ook kiest, durf te spelen!

ZEER BELANGRIJK

Inmiddels is de standaard instelling voor de slechtzienden en blinden mode door de een knop bediening vervangen. Teneinde de zes knoppen mode toch, binnen deze twee modus, te gebruiken; zeg je

- Knoppen mode.
- Zes knops mode.
- Zes knoppen mode.
- Meerdere knoppen mode.
- Meervoudige knoppen mode.

Omdat de praktijk leert dat de horloge mode, of terwijl de grote knop mode, voor velen erg prettig werkt, is de zes knoppen mode niet langer in ontwikkeling.

Met altijd wervelende groet, John de Ree.

Plaats reactie